Transportstyrelsen kräver att transportföretag ska utbilda och informera sina förare gällande kör- och vilotidsregler, samt att företagen aktivt och kontinuerligt dokumenterar detta arbete. Lösningen är vår kör- och vilotidstjänst.
Lagen om kör- och vilotider är till för att alla som arbetar med vägtransporter ska ha goda arbetsförhållanden. Med vår digitala kör- och vilotidsutbildning gör vi vägarna säkrare i Sverige. Kom igång snabbt, smidigt och enkelt.
Alla vill ha en bra arbetsgivare som bryr sig om sin personals välmående och säkerhet. Kör- och vilotidsutbildningen är ett viktigt led i det.
Du som företagare bär alltid det yttersta ansvaret för att alla dina förare är utbildade och informerade om gällande regelverk. Är de inte utbildade, löper du risk att få betala sanktionsavgifter och böter.
Utbildningsdelen instruerar och informerar genom komprimerade sammanfattande filmer för inlärning för att öka kunskaperna och därmed säkerheten samt för att uppfylla gällande regelverk.
Efter varje filmdel får användaren besvara ett antal frågor för att verifiera kunskapsnivån. Direkt efter alla frågor är besvarade får användaren besked om antalet rätt, samt om testet är godkänt eller ej. Vid godkänt test skickas även mail till resp. användares utbildningsledare.
Via kontrollpanelen bjuder utbildningsledaren in användare till utbildningen samt följer upp att utbildningen genomförts samt att kunskapsmålen är uppfyllda.
Alla våra tjänster har egna användargrupper bestående av representanter för våra kunder. Här möter vi på Cloudplanning våra kunder för att diskutera hur tjänsterna kan utvecklas över tid och göra ännu större nytta.
Kontakta ossFör att våra vägar ska vara trafiksäkra, kunna ge förare goda arbetsförhållanden och transportföretag en möjlighet att konkurrera på lika villkor, finns det en förordning för hur chaufförer får arbeta.
Utbildningen går igenom gällande regelverk kring kör- och vilotider och säkerställer att företagets medarbetare har genomfört, godkänts och dokumenterat sin kör- och vilotidsutbildning.
Vår utbildning i kör- och vilotider har följande avsnitt:
Klicka in på länken nedan och följ instruktionerna, så kommer du snabbt och enkelt igång med tjänsten. Skulle du ha frågor eller vill att vi tar kontakt med dig, kan du enkelt skicka in din förfrågan via vårt kontaktformulär.
Kom igång med kör- och vilotidsutbildning
För att få ett kort intro av vår utbildning och se hur den ser ut innan du registrerar dig, kan du boka en demo. Skulle du ha frågor eller behöver mer information är du varmt välkommen att kontakta oss. Vi svarar på e-post inom ett dygn, men oftast snabbare.
För alla fordon och fordonskombinationer som har en högre sammanlagd totalvikt än 3,5 ton, samt bussar oavsett totalvikt, gäller EU:s regelverk om kör- och vilotider, såvida man inte omfattas av något undantag. För dessa typer av transporter används digital färdskrivare för att säkerställa att reglerna följs.
Det finns två undantagsbestämmelser som tillämpas, gemensamma undantag inom EU och nationella undantag för Sverige.
Läs mer: Undantag från kör- och vilotider – Transportstyrelsen
Enligt Transportstyrelsen ska en normal veckovila ska vara minst 45 sammanhängande timmar, medan en reducerad veckovila inte får understiga 24 sammanhängande timmar. Under två på varandra följande veckor ska du ta minst två normala eller en normal och en reducerad veckovila. En reducerad veckovila ska kompenseras genom att mellanskillnaden tas tillsammans med en annan vila på minst 9 timmar. Kompensationen ska vara genomförd före utgången av den tredje veckan efter veckan då den reducerade veckovilan togs.
En normal dygnsvila ska vara minst 11 sammanhängande timmar, den ska finnas inom ett dygn från det att arbetsdagen börjar. Du får också dela upp den i två perioder under förutsättning att den första perioden är minst 3 timmar och den kan placeras fritt under arbetsdagen. Den andra perioden ska vara minst 9 timmar och ska tas ut direkt efter avslutad arbetsdag. Summan av en delad dygnsvila ska vara minst 12 timmar. Du får också välja att reducera dygnsvilan från 11 till 9 timmar, som mest tre gånger mellan två veckovilor.
Efter en total körperiod på 4 timmar och 30 minuter ska föraren ta en rast på minst 45 minuter. Alternativt kan föraren ta en delad rast på 15 respektive 30 minuter. När föraren börjar köra igen efter en godkänd rast/vila, startar automatiskt en ny körperiod..
Regeringen beslutade 2017 om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebar att sanktionsavgiften har höjts för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller i särskilda fall när föraren avsevärt avviker från reglerna. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjdes också från 200 000 kr till 800 000 kr. Sanktionsavgiften ökade då också med 20 000 kr för varje gång som ett företag inte medverkar till att kontroll kan genomföras.
YKB-utbildning genomförs vart femte år, medan Transportstyrelsen starkt rekommenderar att transportföretagen utbildar sina förare minst varje år (var 12:e månad). Om ett transportföretag inte kan visa att så skett, kan höga sanktionsavgifter och böter vänta.
Vi skräddarsyr ett hållbart utbildningsprogram speciellt anpassat för att uppfylla dina specifika krav och behov. Vänligen skicka oss mer information genom att skicka e-post till oss eller fylla i kontaktformuläret nedan.